Τρίτη, 31 Μαΐου 2011

Ομιλία στην Εκδήλωση της Δημοτικής Κίνησης Δήμος Δημιουργίας Βριλλησίων με θέμα "Πολιτική Προστασία - Ασφάλεια"


Διαβάστε την ομιλία μου στην Εκδήλωση της Δημοτικής Κίνησης Δήμος Δημιουργίας Βριλλησίων με θέμα "Πολιτική Προστασία - Ασφάλεια"


Καλησπέρα σας,


Θα ήθελα να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία που έλαβε ο συνδυασμός σας , και αφορά την ενημέρωση από ειδικούς και τη συζήτηση που φαντάζομαι θα ακολουθήσει πάνω στο καίριο θέμα της ασφάλειας του πολίτη, της προστασίας του τόσο σε επίπεδο δημόσιας τάξης όσο και σε επίπεδο πυροπροστασίας, δύο ζητήματα που ταλανίζουν τη χώρα μας, τη πόλη μας, το ζωτικό μας χώρο , εδώ και αρκετά χρόνια.


Και φυσικά να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση την οποία μου κάνατε.


Θα μου επιτρέψετε και λόγω της ιδιότητας μου ως ειδικού συμβούλου του Υπουργού Δικαιοσύνης, αλλά και ως υπεύθυνος του Τομέα Προστασίας του Πολίτη, να μεταφέρω τόσο το χαιρετισμό στην αποψινή σας εκδήλωση του Υπουργού Δικαιοσύνη Χαρη Καστανίδη, όσο και του του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή.


Το θέμα της ασφάλειας του κάθε πολίτη είναι γεγονός ότι επηρεάζει την κοινωνική ,οικονομική αλλά και την πολιτική ζωή της χώρας μας , αλλά σαφώς δημιουργεί ένα σύνολο επιπτώσεων που έχει άμεσους αποδέκτες κατά πρώτο λόγο τα παιδιά μας.


Αντιληπτό πλέον από ολους μας είναι ότι ουδέποτε στη χώρα μας εφαρμόστηκε μια σοβαρή αντεγκληματική πολιτική, βασισμένη σε συγκεκριμένα κριτήρια, με τη συμμετοχή ολων των εμπλεκόμενων φορέων και για βάθος χρόνου.


Εκτιμώ όμως σκόπιμο να εξετάσουμε τις τάσεις και τις εξελίξεις της εγκληματικότητας στη χώρα μας εν τάχει για να καταφέρουμε να απαντήσουμε σε 3 βασικά ερωτήματα, τα οποία θα μας δώσουν την σαφή εικονα αλλά και τις προτάσεις για την λύση και για την αντιμετώπιση του εγκλήματος σε όλες του τις μορφές.


1. Εχουμε αύξηση της εγκληματικότητας?


2. Εχουμε ποιοτική αναβάθμιση της εγκληματικότητας στη χώρα μας


3. Πού οφείλεται αυτή η αύξηση και η ποιοτική διαφοροποίηση του εγκλήματος


Τις τελευταίες λοιπόν δεκαετίες παρουσιάζεται ελαφριά αύξηση στις παραβάσεις δηλαδή τροχαίες , αγορανομικές κτλ, και εντονη αύξηση σε κακουργήματα όπως ληστείες, βιασμούς, πλαστογραφίες, απάτες. Αυτές οι αυξήσεις αφορούν τα βεβαιωμενα εγκλήματα που έγιναν γνωστά στην αστυνομία, αρα δεν εχουμε σαφή εικόνα της πραγματικής εγκληματικότητας διότι ενας μεγάλος αριθμός δεν καταγγελεται άρα και δεν καταγράφεται ώστε να κατασταλεί .


Το 60% των βαρέων εγκλημάτων εχουν εξιχνιαστεί και συληφθεί οι δράστες, καθώς και το 80% των ελαφρών εγκλημάτων .


Ανησυχητικό όμως είναι το φαινόμενο ότι τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται αύξηση της εγκληματικότητας των νέων , αρχής γενομένης της ηλίκίας των 14 ετών και φθάνει τα 29 ετη του νέου.


Απαντώντας στο 2ο ερώτημα ως προς την ποιοτική αναβάθμιση των εγκλημάτων , σας αναφέρω ενδεικτικά ότι 3 είναι οι κατηγορίες που σημειώνουν έξαρση.


Α. τα εγκλήματα βίας που τελούνται με αδίστακτο και σχεδιασμένο τρόπο, ληστείες κτλ


Β. το οργανωμένο έγκλημα , εδώ έχω να σημειώσω ότι δεν υπάρχει πλέον η παλιά μορφή του εγκλήματος πχ στη διακίνηση ναρκωτικών, αλλά έχουμε πλέον ομάδες οργανωμένες με ιεραρχική δομή και δια-συνδεμενες με το κρατικό μηχανισμό .(διακίνηση λαθρομεταναστών, όπλων, ναρκωτικών, γυναικών για πορνεία, παιδική πορνεία, προστασίες , εκβιασμοί κτλ)


Γ. Σχετικά με το οικονομικό έγκλημα τωρα, σε αντίθεση με την προηγουμενη κατηγορία, σε αυτό το έγκλημα ο στόχος είναι το οικονομικό κέρδος και μόνο, και έχει λαβει τεράστιες διαστάσεις μετά το 1980 . Κλασικές παραβάσεις είναι η φοροδιαφυγή, η εισφοροδιαφυγή , οι τελωνιακές παραβάσεις, λαθρεμπόριο καυσίμων, παράνομη λήψη επιδοτήσεων ή επιχορηγήσεων από κοινοτικά κονδύλια από το κράτος κ.α.


Αρα καταλαβαίνουμε το μέγεθος της διαφθοράς σε όλα τα επίπεδα του κράτους και όχι μόνο.


Που οφείλονται όμως όλα τα παραπάνω?


3 παράγοντες μπορούμε να θεωρήσουμε σήμερα ως βασικότερους.


Ο 1ος είναι ο δομικός παράγοντας κατά τον καθηγητή της εγκληματολογίας Νεστωρα Κουράκη, και είναι η μεγάλη συσσώρευση του πληθυσμού στα αστικά κέντρα. Αυτό μειώνει τις δυνατότητες του άτυπου κοινωνικού ελέγχου , που υπάρχει ακόμα στις μικρές κοινωνίες , και συνάμα υποθάλπει την ανεργία και συνεπώς την ανταγωνιστικότητα και την έλλειψη αλληλεγγύης μεταξύ των πολιτών .


Ο 2ος είναι ο μη δομικός παράγοντας που χωρίζεται σε τρείς υπό κατηγορίες. Δηλαδή τι εννοούμε.


Η 1η είναι το μεγάλο κύμα αλλοδαπών που ήρθε στη χώρα μας από το βορρά με τα την κατάρρευση της Σοβιετικής ένωσης, ήρθε για την αναζήτηση καλύτερης επιβίωσης και όχι με εγκληματικές διαθέσεις, ήρθαν δηλαδή ως οικονομικοί μετανάστες,όπως εμείς στην Γερμανία, στο Καναδά, στην Αυστραλία κτλ.


Από το 1991 όμως και μετά που στη χώρα μας άνοιξαν ανεξέλεγκτα τα σύνορα με την Αλβανία, ήταν φυσικό επόμενο μαζί με τους οικονομικούς μετανάστες να εισέλθουν και δραπέτες φυλακών, οι οποίοι σε συνεργασία με Έλληνες κακοποιούς , δραστηριοποιήθηκαν στο οργανωμένο έγκλημα, για να μην βγάζουμε τους εαυτούς μας απ΄ έξω, και ιδιαίτερα δραστηριοποιήθηκαν στη σύγχρονη διακίνηση ναρκωτικών, εμπορίου όπλων, εμπόριο λευκής σαρκός, εμπορία οργάνων κτλ.


Τοτε παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα οι χαρακτηρισμοί των μαφιών με ονομασία της χώρας προέλευσης.


Η 2η κατηγορία είναι η μεγάλη έξαρση των ναρκωτικών


Ο 3ος μη δομικός παράγοντας είναι δυστυχώς η επίδραση που ασκούν τα ΜΜΕ και ιδιαίτερα η τηλεόραση, που ασκεί πλύση εγκεφάλου στο κοινό της με ταινίες βίας, ή περιστατικά βίαιων συμπεριφορών υπερτονίζοντας τα εγκλήματα από τη μία και από την άλλη τον καταναλωτισμό, παρουσιάζοντας πολλές φορές και μια εικονική πραγματικότητα που δυστυχώς κάποιος και ιδιαίτερα νεανικής ηλικίας, εξωθείται στην εγκληματικότητα της ‘ευμάρειας’ .


Πως όμως αποτρέπεται η εγκληματικότητα και ποιοι είναι οι παράγοντες εκείνοι που λειτουργούν θετικά προς αυτήν τη κατεύθυνση?


Εντάσσουμε εδώ όλους τους φορείς που έχουν ως αποστολή τη δίωξη και γενικότερα την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας και αυτή είναι, η αστυνομία, οι εισαγγελικές αρχές, οι δικαστικές αρχές, και οι σωφρονιστικές αρχές, αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία θα εξηγήσω παρακάτω πως και με ποιον τρόπο μπορεί θεσμοθετημένα πια να συμβάλει στην αντιμετώπιση της εγκληματικότητας.


Το κράτος λοιπόν δυστυχώς δεν είχε τις κατάλληλες υποδομές αναπτύξει, ώστε να υποδεχτεί τους οικονομικούς μετανάστες, και ότι αυτό συνεπάγεται με την ανάπτυξη των λοιπών κακοποιών στοιχείων που ήρθαν μαζί τους στη χώρα μας. Άλλωστε να μην ξεχνάμε ότι η Ελληνική Αστυνομία, μόλις το 1998 ίδρυσε σώμα σύνορο-φυλάκων και η ΦΡΟΝΤΕΞ τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιήθηκε στα σύνορα μας.


Για να περάσουμε όμως σε ουσιαστικές προτάσεις θα πρέπει να κατανοήσει Κράτος και πολίτης, ότι χρειάζεται η μακροπρόθεσμη χάραξη κατασταλτικής αλλά πολύ περισσότερο προληπτικής πολιτικής, και πάντα σε απόλυτη συνεργασία με τις άλλες γειτονες η μη χώρες.


Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε το ρόλο που παίζει στη πάταξη της εγκληματικότητας και στη προστασία του πολίτη, η Δικαιοσύνη. Η ταχεία απονομή της δρα κατασταλτικά και αποτρεπτικά στο κάθε επίδοξο κακοποιό ή συμμορία. Σήμερα σε αυτή τη κατεύθυνση λήφθηκαν μέτρα από τον αρμόδιο Υπουργό Δικαιοσύνη, όλοι θα ακούσατε φαντάζομαι πρόσφατα , την ίδρυση των νέων Εφετείων, την επίσπευση εκδίκαση των εκκρεμών υποθέσεων ,καθώς και την πρόσφατη παρέμβαση του κ. Καστανίδη με επιστολή του στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με το ερώτημα για ποιο λόγο δεν παρεμβαίνει η δικαιοσύνη ως οφείλει σε οφθαλμοφανή εγκλήματα πάσης φύσεως , συμπεριλαμβανομένων και των πολιτικών αυθαιρεσιών.


Ερχόμαστε λοιπόν στην αιχμή του δόρατος που είναι η Ελληνική Αστυνομία η οποία θα πρέπει να γινει κατανοητό από όλους μας ότι δεν αποτελεί τον σκληρό μηχανισμό καταστολής ή τη σιδερένια γροθιά του κράτους, αλλά ένα θεσμό στην υπηρεσία του πολίτη, σε μία περίοδο μάλιστα που χαρακτηρίζεται πλεον από πολλες προκλήσεις ανασφάλειας.


Ένα θεσμό με αδυναμίες, παθογένειες αλλά και αμαρτήματα που κληρονόμησε από το παρελθόν και που οφείλουμε ολοι να διαχωρίσουμε.


Και Πρέπει να διευκρινιστεί πλήρως τι αστυνομία θελει η πολιτεία και η κοινωνία, και όχι τι αστυνομία θελουν οι αστυνομικοί.


Επιτρέψτε μου να σας πώ ότι η αστυνομία οφείλει και πρέπει να κινείται εντός των ορίων του συντάγματος και των νόμων. Και σήμερα σε αυτό το πνευμα προσπαθούμε να κινουμαστε. Αυτή είναι η στρατηγική της.


Οι οποιεσδήποτε παρεκκλίσεις πρεπει να εξοβελίζονται και να τιμωρούνται. Από την άλλη πλευρά όμως πολιτικά κομματα και ΜΜΕ θα πρέπει να απαντήσουν, αν θελουν αστυνομία προστάτη του πολίτη, ή απλό παρατηρητή για να ανεβαίνει η τηλεθέαση και να γινεται διαγωνισμός αντιπολιτευτικών μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, από κάθε λογής ειδικούς ανευθυνο-υπεύθυνους.


Αρα πρόνοια . Ένα σοβαρό κράτος, δεν αφήνει χωρίς προστασία από την αστυνομία, τις γειτονιές και τα προάστια, και να σας ενημερώσω ότι πλεον δεν ισχύει η διαθεση των αμετρητων αστυνομικών στη φύλαξη του κάθε πολιτικού ή επιχειρηματικού προσώπου που θεωρεί ότι κινδυνεύει. Διότι μεχρι χθες οι αστυνομικοί μας ήταν φιλιππινέζες είτε των πολιτικών είτε των επιχειρηματιών όπως προανέφερα. Διότι σωστα θα αναρωτηθείτε που είναι οι 52χιλιάδες αστυνομικοί της Ελλάδας?


Εδώ πρεπει να σας ενημερώσω ότι υπηρξαν και υπάρχουν προτάσεις και δεσμεύσεις του πολιτικού μου φορέα, προσαρμοσμένες στην Ελληνική πραγματικότητα , το πρόβλημα όμως είναι ότι για να υλοποιηθούν απαιτούνται βαθιές τομές και πολιτικό κόστος, το οποίο και είμαστε έτοιμοι πλεον να αναλάβουμε, διότι το έγκλημα εξελίσσεται και η διαχείριση της καθημερινότητας είναι αυτή που απαιτεί σωστούς και μελετημένους χειρισμούς από κάθε κατεύθυνση.


Και εδώ θα πρεπει να σας πω ότι η επαναφορά του θεσμού της γειτονιάς , η δημιουργία της ομάδας ΔΙΑΣ, λειτουργησε θετικά μέχρι σήμερα, δεν φθανει όμως μόνο αυτό.


Και επειδή στη χώρα μας με τον τρόπο που κατά καιρούς στο παρελθόν ασκήθηκε η πολιτική της Δημόσιας τάξης καθότι όλοι έχουμε άποψη και γινόμαστε ειδικοί, χωρίς αμφισβητήσεις, πρέπει λοιπόν όταν μιλάμε για προληψη και καταστολή να αναφερόμαστε με σοβαρότητα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και όχι βραχυπρόθεσμου επικοινωνιακού χαρακτήρα μετρα.


Η αποσυμφόρηση και απαλλαγή της Ελληνικής Αστυνομίας από καθήκοντα που θα μπορούσε να χειριστούν άλλοι δημόσιοι φορείς, θα αποδεσμεύσουν ένα μεγάλο αριθμό αστυνομικών που μέχρι χθες ήταν καθαρά διοικητικό προσωπικό.


Σε αυτό συντελεί η ήδη αναδιάρθρωση του κράτους, με την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, αλλα και ο πολύ σημαντικός θεσμός του Καλλικράτη που ισχυροποιεί το κάθε Δήμο, και του δίνει για τη προστασία του πολίτη την σωστή χρησιμοποίηση πλεον του Δημοτικου Αστυνομικού .


Ποσοι από εσας κυρίες και κύριοι γνωρίζετε ότι το 1987 νομοθετήθηκε για πρώτη φορά το Συμβούλιο προληψης Εγκληματικότητας, το οποιο ήταν υποχρεωμένο να σχεδιάζει την πολιτκή πρόληψης της στη χώρα μας, αλλά ουδέποτε συνεδριασε και λειτουργησε, όταν μάλιστα ηταν αποτελούμενο από τον εκάστοτε υπουργό Δικαιοσύνης, τον Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, τον Διευθυντή Ασφάλειας του τότε Υπουργείου Δημοσιας Τάξης, τον γενικό διευθυντή σωφρονιστικών υποθέσεων, εκπροσώπους όλων των πολιτικών κομμάτων, εκπροσωπους της ΓΣΕΕ, της ΚΕΔΚΕ, της ΟΛΜΕ, της ΔΟΕ, της ΕΦΕΕ, της ελληνικής εταιρίας ποινικού δικαίου, της Ελληνικής Εγκληματολογικής Εταιρίας, του συλλόγους ελληνων ψυχολόγων και κοινωνιολόγων , και εκπροσώπων της πανεπιστημιακής κοινότητας.


Μας απασχόλησε ποτέ γιατί δεν εφαρμόστηκε ο νόμος αυτός τόσα χρόνια? Τα συμπεράσματα δικά σας.


Όμως το τελευταίο 10ημερο ο Υπουργός προστασίας του Πολίτη κ. Παπουτσής εστειλε εγκύκλιο στην ΚΕΔΚΕ παροτρύνοντάς τους να ενεργοποιήσουν πια αυτό το νόμο, ενημερώνοντας τους Δημους τους, και να δημιουργηθούν επιτέλους τα τοπικά συμβούλια πρόληψης παραβατικότητας. Ελπίζω να σας εγινε ήδη γνωστό κύριε Μανιατογιάννη, από τον Δημαρχο της πόλης στο Δημοτικό συμβούλιο αυτό΄, το οποίο αποτελεί πρώτιστο μέλημα για όλους τους Δήμους σήμερα . Διότι ο κάθε Δήμος σήμερα ισχυροποιείται στις δράσεις του και στη δυναμική που μπορεί να αναπτύξει για τη πρόληψη της βιας και τη προστασία του πολίτη, μέσα από τους θεσμούς του Καλλικράτη, όπως ο Συμπαραστάτης του Πολίτη, τα προαναφερόμενα τοπικα συμβούλια πρόληψης παραβατικότητας και μία σειρά από άλλες δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυξουν σε συνεργασία με αλλους φορείς,όπως:


- Συμμετοχή του Δήμου σε διάφορες εκδηλώσεις ,δραστηριότητες που αποσκοπούν στην διαρκή ενημέρωση των δημοτών με πληροφοριακό υλικό στα τοπικά μεσα μαζικής ενημέρωσης, για θεματα ναρκωτικών και εγκκληματικοτητας


- Δημιουργωντας κεντρα αθλητισμού σωστης υποδομής και φύλαξης , πολιτιστικές ή ψυχαγωγικές εκδηλώσεις για νέους, και ιδίως για εκεινους που έχουν προβληματα απομονωσης.


- Διοργανωση σεμιναρίων για γονείς ,με θεματα σχετικά με την σωστή ανατροφή των παιδιών τους,


- Στελεχώνοντας τα σχολεία με ειδικούς συμβούλους και παιδοψυχολόγους, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Υγείας.


- Λειτουργώντας ως γεφυρα μεταξύ σχολείου και αγοράς εργασίας βοηθώντας τους νέους στην εξεύρεση εργασίας.


- Δημιουργώντας ομάδες εθελοντισμού πολιτών για την περιφρούρηση των σχολείων από διακινητές ναρκωτικών αλλα και αλλων κακοποιών στοιχείων, ή αρρωστημένων ατομων, αλλα και για την προστασία άλλων κρίσιμων υποδομών (άλση, δαση κτλ) Αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι υποκαθιστά το ρόλο της αστυνομίας η συμμετοχή του πολίτη στα παραπάνω, εννοείται ότι πρεπει να γίνεται , παντα σε απόλυτη συνεργασία.


- Συγκρότηση ομάδων πολιτών για συμπαράσταση και αλληλεγγύη σε άτομα κοινωνικά αποκλεισμένα ,σε παιδιά των φαναριών, απόρους, αποφυλακισμένους που πρεπει να επανενταχτούν σωστά στη κοινωνία, αστεγους κτλ. Εδώ πολύτιμη είναι η βοήθεια των οργανώσεων εθελοντισμού και προστασίας του πολίτη, καθώς και όλων των συλλόγων που μπορεί να δραστηριοποιούνται στο Δήμο.


Δημιουργείται έτσι ένα ισχυρό πλέγμα προστασίας και ελέγχου και γίνεται συνείδηση και κουλτούρα όλων η σωστή μορφή λειτουργίας μιας δημοκρατικής και ασφαλούς κοινωνίας.


Διότι μας αφορά ολους μας και σε όλα τα επίπεδα που δραστηριοποιείται ο καθενας μας, ανεξάρτητα από τα μετρα που λαμβάνει η πολιτεία. Αλλωστε μη λησμονούμε ότι όλα είναι θεμα παιδείας και ότι η ενημέρωση και η γνώση είναι δύναμη άμυνας και προστασίας για ολους μας .



Ελπίζω να μην σας κουρασα, εκτιμώ όμως ότι καποια από τα παραπάνω όφειλα να σας τα γνωρίσω, και ειμαι στη διάθεσή σας για διευκρινιστικές ερωτήσεις στο διάλογο που θα ακολουθήσει.


Σας ευχαριστώ .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου